Σάββατο, 14 Ιουνίου 2008

Ο Παναγιώτης Τούντας και το "αγόρι" Νούρος... (Nouros)

http://www.fileden.com/files/2008/6/6/1947074/K.NOUROS%2C%20KATINAKI%20FILISE%20ME%20%2C%20TOUNDAS.mp3 Στο υπέροχο τραγούδι "Κατινάκι, φίλησέ με" (1931) του Π. Τούντα με το Νούρο, ο συνθέτης του πετάει το χαιρετισμό "όπα, γειά σου Νούρο μου, γειά σου, αγόρι μου, Νούρο!". Ο Τούντας πετούσε διάφορα στη διάρκεια φονοληψιών των τραγουδιών του, στις οποίες βέβαια ήταν παρών. Ο Τούντας "έλυνε κι έδενε". Ήταν ικανότατος, πανέξυπνος, παραδεκτός γιά το ταλέντο του αλλά, έχει ειπωθεί πως εκμεταλλευόταν τη θέση του, και δεν ήταν ο μόνος βέβαια... Ανακάλυψε πολλά ταλέντα και, σίγουρα, θα του χρωστούσαν ευγνωμοσύνη. Όταν όμως τα ταλέντα μπαίναν μέσα στα γρανάζια των εταιριών και έβλεπαν τα "όμορφα" που συνέβαιναν, άλλαζαν γνώμη. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο δυό φορές, μιά με τη Φραντζεσκοπούλου και μιά με την προστατευόμενή του τη Ρόζα, ακούμε ένα χαιρετισμό σ΄αυτόν. Εξαιρούνται δυό αναφορές στο όνομά του μέσα σε στίχους. (Δε μπαίνω σε λεπτομέρειες που έχουν γραφτεί από παλιούς και τον κατηγορούν. Μένω μόνο στη "σχετική" αλλά ενδεικτική ατμόσφαιρα που αποπνέεται στη διάρκεια των φονοληψιών). Όχι μόνο δε τον χαιρετάνε, αλλά δε του απαντάνε, όπως συνηθιζόταν, όταν εκείνος χαιρετάει. Σα να τον αγνοούν... Προσπαθούσε, πετώντας διάφορα, όπως στο τραγούδι "Στην Αθήνα" (1932) όπου φωνάζει, "όπα, μωρέ τί΄ναι τούτο; Έχασα το μπούσουλα! Θα τρελαθώ, μανούλα μου, τι ομορφιές είναι τούτες; Πώπω, ένα κοπάδι κοριτσόπουλα πό΄ρχεται...". Προσπαθούσε να φτιάξει ατμόσφαιρα επιπλέον, στα υπέροχα τραγούδια του. Κανείς όμως απ¨τους παριστάμενους δε τσιμπούσε... Στο τραγούδι λοιπόν "Κατινάκι, φίλησέ με", ο Τούντας χαιρετάει το Νούρο και είναι η μιά απ΄τις σδυό φορές που τόχει κάνει. Το ότι τον ονομάζει "αγόρι μου", δε δημιουργεί ιδιαίτερες αντιδράσεις σε πρώτη ματιά (ακοή). Ο χαιρετισμός "αγόρι μου" είναι τρυφερός, χαϊδευτικός, φιλικός και συνηθιζόταν (και εξακολουθεί να συνηθίζεται, συνήθως με την προσθήκη ενός "ρε" μπροστά), αν και όχι συχνά, ανάμεσα στους άνδρες. Στη συγκεκριμένη όμως περίπτωση του Νούρου, υπεισέρχονται κι άλλες παράμετροι. Ο Τούντας δε θα χρησιμοποιούσε, ίσως, αυτή τη συγκεκριμένη χαϊδευτική λέξη γιά, - ποιόν να πούμε; - το Ζαχαρία Κασιμάτη, το Βαγγελάκη Σωφρονίου κλπ. Τη χρησιμοποιεί με το Νούρο γιατί η λέξη παίρνει ένα ιδιαίτερο χρώμα όταν λέγεται σε κάποιον που είχε αυτή τη φήμη και "παίζει" σε πολλά επίπεδα, ταυτόχρονα. "Παίζει" με την τάση νεανικής κομψότητας που έχουν, συνήθως, οι ομοφυλόφιλοι και ο Νούρος πρόσεχε την έμφάνισή του και ήταν κομψός. Ακόμα, δημιουργεί μιά "πατρική" διάθεση απέναντί του που όμως εμπεριέχει και κάποιο "υποβιβασμό", αν κατεβούμε πολύ βαθιά.Όλ΄αυτά όμως ακούγονται σα "κουλτουριάρικες" και "ακαδημαϊκές" ενδοσκοπήσεις γι αυτό, ας ξανανεβούμε στην επιφάνεια, στο ότι απλώς τον χαιρέτισε με φιλικό τόνο, αναγνωρίζοντας την αξία της φωνής του. Πάντως, ο Νούρος δεν απάντησε. Ο Νούρος ήταν μερακλής, σεβνταλής και σοβαρός. Χαιρετούσε και απαντούσε μόνο στον Ογδοντάκη, στις γυναίκες, όταν τραγουδούσε μαζί τους (υπάρχει ένας χαιρετισμός στη Ρίτα, στο τρ. "Ο ψύλλος", όπου ο Νούρος ήταν απλώς παρών) και σε κάποιους μουσικούς.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Διαβαζοντας και ξαναδιαβαζοντας αυτο το αρθρο κατι δεν μου πηγαινε καλα γιατι ημουν σιγουρος οτι καπου ειχα ακουσει να χαιρετανε τον Τουντα και μαλιστα γυναικεια φωνη αλλα δεν θυμομουν σε ποιο τραγουδι ουτε αν ηταν τραγουδι που ελεγε αντρας η γυναικα,ετσι εβαλα στο playlist ολα τα τραγουδια του Τουντα που εχω στην διαθεση μου και τα ακουσα ενα ενα απο το Α εως το....Π
Ακουσα λοιπον την Πασαλιμανιωτισσα στις εκτελεσεις απο Αραπακη,Βιδαλη και Νταλγκα και ηρθε η ωρα της Φρατζεσκοπουλου Μαρικας ή Πολιτισσας(ODEON ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ
GA-1460 (1930)),και ναι εκει λιγο πριν να κλεισει το τραγουδι ακουγεται ο Τουντας:"Γεια σου Μαρικα" και του απανταει η Μαρικα:"Γεια σου Τουντα μου με τα γλυκα σου τα τραγουδακια γεια σου".Δεν θελω να σου κανω τον εξυπνο,απλα να μοιραστω μαζι σου και με οσους πινουν καφε στον κηπο του μεγαλου Κωστα Νουρου,αυτη την πληροφορια.Και για να λεμε και του στραβου το δικιο ισως να ειναι οντως η μοναδικη φορα που χαιρετανε τον Τουντα ,αυτη με την Μαρικα την Πολιτισσα αλλα εσυ γραφεις "Όχι μόνο δε τον χαιρετάνε ποτέ, αλλά δε του απαντάνε, όπως συνηθιζόταν, όταν εκείνος χαιρετάει. Σα να τον αγνοούν... " Προσωπικη εκτιμιση :Δεν νομιζω οτι τον αγνοουν...κιας μην τον χαιρετουν...
Y.Γ.1 Σ'ευχαριστω που με εκανες να ακουσω ολο τον Τουντα σερι,δεν το ειχα ξανακανει αλλα αξιζε το ξενυχτι!
Υ.Γ.2 Συνεχισε να ποτιζεις αυτον τον κηπο που ειναι γεματος με τα ανθη της ψυχης αυτου του μεγαλου ερμηνευτη και των φιλων του...Γιατι οπως λες ισως μερικες φορες αυτα που γραφεις ισως να μην εχουν καμια σχεση με τα πραγματικα γεγονοτα,αλλα αυτο δεν εχει σημασια...σημασια εχει οτι το αηδονι που τραγουδαει σε αυτο τον κηπο ηρθε στα ονειρα σου μεσα απο τη σκαλα του υπνου και σε σενα τα ειπε ετσι...!Να σαι καλα!
Τασος

Τασος είπε...

Πρωτα απ'ολα θα ηθελα να σου πω Συγχαρητηρια και να σε ευχαριστησω για την δημιουργια αυτων τον τοσο αγαπημενων blog και για το μερακι σου για το Ρεμπετικο τραγουδι.Δεν σου κρυβω οτι ο κηπος του Κωστα Νουρου ειναι ο αγαπημενος μου...Διαβασα και ξαναδιαβασα τα κειμενα και δεν σου κρυβω οτι σε πολλες περιπτωσεις εμεινα αφωνος με την οπτικη που βλεπεις τα πραγματα (οπως με την περιπτωση του "ψυλλου")και πως με εκανες να χαμογελασω και να συμφωνησω με τις προοπτικες που δινεις στα πραγματα,αλλες φορες παλι προβληματιστηκα και ισως τελικα να μην συμφωνω αλλα στην τελικη γουσταρω γιατι στην τελικη εσυ το εψαξες και εγραψες την αποψη σου την οποια εχεις δουλεψει με τον εαυτο σου ,ενω αλλλοι κρινουν εκ του ασφαλους με τις αποψεις και τις γνωμες των αλλων χωρις να νοιαζονται για διασταυρωσεις...Στην περιπτωση ομως της αναρτησης "Ο Παναγιωτης Τουντας και το αγορι Νουρος" οταν διαβασα με κοκκινα τονισμενα γραμματα "Είναι χαρακτηριστικό ότι κανένας/καμιά τραγουδιστής/τρια δεν έχει πετάξει ένα χαιρετισμό γι αυτόν" και στην συνεχεια "Όχι μόνο δε τον χαιρετάνε ποτέ, αλλά δε του απαντάνε, όπως συνηθιζόταν, όταν εκείνος χαιρετάει. Σα να τον αγνοούν..." Κατι μου πηγαινε στραβα...Καπου,καποτε ημουν σιγουρος οτι ειχα ακουσει μια γυναικεια φωνη να τον χαιρετιζει με γλυκητητα...και εκει μπηκα σε εναν γλυκο μπελα!Επρεπε να ακουσω ολα τα τραγουδια και να το βρω.Και τα εβαλα απο το Α με αλφαβητικη σειρα και ακουσα και αντρες και γυναικες τραγουδιστες γιατι ειχα γυναικεια τη φωνη στο μυαλο μου αλλα δεν ηξερα αν ειναι σε τραγουδι που τραγουδαει αντρας η γυναικα...Και ακουγα και ακουγα...Και εφτασα στο "Π".Στην "Πασσαλιμανιωτισσα" με την Μαρικα Φρατζεσκοπουλου και εκει που κλεινει το τραγουδι ακουω τον Τουντα να της λεει "Γεια σου Μαρικα" και αυτη του ανταποδιδει "Γεια σου Τουντα μου με τα γλυκα σου τα τραγουδακια,Γεια σου!" Σ'ευχαριστω που με εκανες να ακουσω ολο τον Τουντα σε μια μερα(αν και ομολογω οτι μετα την Πασαλιμανιωτισσα σταματησα και ετσι δεν ξερω για την περιπτωση της Ροζας οπου αναφερεσαι σε επομενη σου αναρτηση για τον Παναγιωτη Τουντα,την οποια διαβασα αποψε)
Σ'Ευχαριστω που μου δινεις την Ευκαιρια να πινω καφε στον κηπο του Νουρου και μπορω να συνανταω πιο συχνα τις ξεχασμενες Ρεμπετισσες...
Συνεχισε ετσι!
Φιλικα Τασος